jõuülekanne

Auto jõuülekandesüsteem

jõuülekanne, seadis või seadiste kogum pöörde­momendi ülekandmiseks jõumasinalt töömasinale (nt sõiduki veoratastele). Jõuülekanne on vajalik jõumasina kohandamiseks töömasinaga, mille koormus ja töökiirus võivad suures ulatuses muutuda. Eristatakse astmelisi või astmeteta mehaanilisi, hüdraulilisi, hüdromehaanilisi või elektromehaanilisi jõuülekandeid. Astme­line jõuülekanne võimaldab pöörlemiskiirust muuta astmeliselt ülekandearvudega määratud diskreetsete väärtuste võrra, astmeteta jõuülekanne aga teatud kiiruste piirkonnas suju­valt. Sõidukite ja liikurmasinate mehaaniline jõuülekanne koos­neb harilikult sidurist, käigukastist, diferentsiaalist ning kardaan-, pea- ja külgülekandest. Hüdromehaanilises jõuülekandes on peale mehaaniliste seadiste hüdrodünaamilised seadised (hüdrosidur, hüdrotransformaator). Hüdraulilise jõuülekande põhiseadised on pump ja hüdromootor. Elektromehaanilises jõuülekandes muundatakse jõuallika mehaaniline energia elektriliseks, mis veoelektrimootorites muundub taas mehaaniliseks.

Vaata ka seotud artiklit

EME 2, 2009 (T. Sõõro)