kliiverpoom

kliiverpoom (holl kluiverboom; ingl jig-boom, vn утлегарь), 1. peel pukspriidi pikendamiseks; kasutusel eestaakide ja -purjede ettepoole väljaviimiseks. Puitlaeva pukspriit ja sellel paiknev kliiverpoom on puidust. Kliiverpoom toetub vastu pukspriidi peal paiknevat kannatuge ja on kinnitatud pukspriidi külge kannarautise ja eeselkopi abil. Eeselkopi külge on kinnitatud rippasendis tomper ehk tamtokk. Tomper tasakaalustab eestaakide ülestõmbetoimet kliiverpoomile kliiverpoomi välisotsa ja tompri vahel paiknevate kettide (tompertaakide) ning tompri ja vööri vahel paiknevate kettide (tomperpaktaakide) abil. Puidust kliiverpoomi läbivate eestaakide alumised otsad kulgevad tompri kaudu laeva poole ja on harilikult kinnitatud vööri külge tross- või kruvitalrepite abil. Külgedelt toetavad kliiverpoomi kliiverpoomikaid. Eespurjede käsitsemiseks on kliiverpoomi mõlemal küljel jalgpäärdid. Piki kliiverpoomi kulgevad harilikult haaramisliinid. Mõned laevad, eriti õppelaevad, on varustatud kliiverpoomialuse kaitsevõrguga. – 2. eraldi pukspriidi ja kliiverpoomi asemel 1870. aastaist kasutatav ühispeel.

MerLe, 1996