aktiivrool
aktiivrool (ingl active rudder, vn активный руль), rool, millel on abisõukruvi laeva pöörde intensiivistamiseks. Kruvi töötab rooli pirni- või tilgakujulisse tühimikku paigutatud elektrimootori jõul. Kruvi kasuteguri suurendamiseks on kruvi paigaldatud veevoolu suunavasse rõngasse (düüsi). Aktiivrool on tõhus manööverdamisel tingimustes kus laev omab minimaalset edasiliikumise kiirust ja käiturite kasutamine on piiratud. Laev võib liikuda ka ainult roolikruvi abil, see on oluline laeva haalamisel sadamas. Peajõuseadme avarii korral võimaldab aktiivrool hoida laeva vööri vastu tuult ja lainet. Maksimaalse pöördemomendi tekitab aktiivrool 90°-se roolinurga korral. Tänapäeval suhteliselt harva kasutatav, sest laevaehituses on välja töötatud ka tõhusamaid aktiivse juhtimise vahendeid.
MerLe, 1996; muudetud 2012 (R. Raudsalu)