kaar (merendus)
kaar (ingl frame, timber, vn шпангоут), merenduses puidust või metallist laevakere ribi (tala), mille külge on kinnitatud pardapannul (plangutus). Puitlaeva kaar koosneb mitmest otsakuti ühendatud osast. Kiilu ja kiilsoni vahel risti paiknev osa on floortimber, selle pikenduseks on kaarejätkud. Kõige ülemist jätku nimetatakse topptimbriks (ka topp-puuks). Läbi sandeki ulatuv topptimbri osa moodustab umbreelingu titsi. Topeltkaar koosneb kahest külgnevast kaarest, mille jätkud paiknevad malekorras. Laevakere keskosas, kus pardad on rööpsed, kasutatakse kiilu ja väliskestaga risti olevaid sirgkaari. Laeva otstes paiknevad väliskestaga risti ja kiiluga nurgi asetsevad kant- ehk kontkaared.
Teraslaeva kaared paiknevad laevakere risttasandites põhja ja teki vahel. Koos piimide ja flooridega moodustavad nad kaareraame, mis annavad laevakerele põiktugevuse.
Tugevaid, keevitatud T-taladest kaari nimetatakse raamkaarteks.
Puitlaeva kaar
a üksikkaar, b topeltkaar
1 kiil, 2 floor ehk floortimber, 3 esimene kaarjätk, 4 teine kaarjätk, 5 kolmas kaarjätk, 6 neljas kaarjätk, 7 viies kaarjätk, 8 topp-puu ehk topptimber, 9 sideklots
EE 4, 1989; VE, 2006